Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika. Zgodnie z zamiarem projektodawców ma być to nowy stojący na straży praw podatników, w szczególności poszanowania zasady pogłębiania zaufania do władzy publicznej, bezstronności i równego oraz sprawiedliwego traktowania, respektowania słusznych interesów podatników oraz racjonalności działania organów podatkowych wobec podatników.

Rzecznik będzie powoływany na 6 letnią kadencję, spośród osób, które: dziesięć lat wykonywała zawód doradcy podatkowego, zawód adwokata lub radcy prawnego i w tym czasie wykonywała przede wszystkim czynności doradztwa podatkowego,dziesięć lat pozostawały na stanowiskach związanych ze stosowaniem prawa podatkowego w urzędach obsługujących organy podatkowe, lub pięć lat pełniły funkcję organu podatkowego.

Rzecznik ma posiadać 16 zastępców i 32 przedstawicieli terenowych.

Rzecznik będzie mógł

  1. występować do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy legislacyjnej
    w sprawach podatkowych;
    2) uczestniczyć jako mediator w postępowaniu podatkowym, administracyjnym
    i sądowoadministracyjnym;
    3) występować do właściwego organu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej
    w sprawie podatnika, który nie ma możliwości samodzielnego złożenia takiego wniosku
    lub sprawia mu to nadmierną trudność;
    4) występować do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem
    o wydanie interpretacji ogólnej;
    a) w sprawach budzących wątpliwości interpretacyjne oraz mających istotne
    znaczenie dla grupy podatników,
    b) jeżeli może to spowodować znaczące obniżenie liczby wniosków o wydanie
    interpretacji indywidualnych;
    5) występować do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem
    o wydanie objaśnień podatkowych w sprawach często powstających wątpliwości interpretacyjnych;
    6) występować z wnioskiem do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podjęcie uchwały
    mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości, których
    stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie, a rozstrzygnięcie ma znaczenie dla
    grupy podatników lub może spowodować obniżenie liczby spraw indywidualnych w
    sądach;
    7) zwracać się o wszczęcie postępowania podatkowego, wnieść skargę do sądu
    administracyjnego, w tym skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego,
    wnieść skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia,
    a także uczestniczyć w postępowaniu przed organem administracji publicznej lub sądem
    – na prawach przysługujących prokuratorowi;
    8) kierować wystąpienia do organu, w którego działalności stwierdził naruszenie praw
    podatnika;
    9) występować do właściwych organów z wnioskiem o wstrzymanie czynności
    egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego prowadzonego przeciwko podatnikowi
    na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
    egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1314, 1356 i1499);
    10) informować właściwe organy nadzoru lub kontroli o dostrzeżonych
    nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organów podatkowych;
    11) informować właściwe organy o dostrzeżonych barierach i utrudnieniach w zakresie
    wykonywania obowiązków podatkowych;
    12) występować do ministra właściwego w sprawach finansów publicznych w celu wydania
    decyzji, o której mowa w art. 470 § 5 u Ordynacja podatkowa.